Artikelen
Je Leest nu
Gamen maak dom? Wat is er waar?
0

Gamen maak dom? Wat is er waar?

door Rick de Vries19 december, 2011

Gamen is gevaarlijk en de maatschappij wordt er niets beter van, weg ermee! Er bestaan vele vooroordelen over games, de net genoemde is er één van. Vaak hebben de mensen die zulke uitspraken doen geen of nauwelijks games gespeeld. ‘Ja maar ik speelde ze vroeger, en mijn kinderen doen het nu’ uiteraard mag je zo’n mening hebben. Maar is het ook terecht?

Kern van waarheid

Laat het duidelijk zijn dat gamen ook nadelige gevolgen kan hebben. Mensen kunnen door games in een isolement komen, niet meer naar buiten en geen sociale contacten. Anders gezegd verslaving. Dit is natuurlijk niet goed, maar dat zijn vele dingen zoals het roken, drinken en het kan nog erger drugs.

Leren en plezier

Het is altijd makkelijker om de mindere dingen op te noemen, dit is niet terecht. We gaan in dit artikel kijken naar de serie Assassins Creed. Waarom? Omdat deze serie op drie manieren erg effectief is. Het eerste is natuurlijk waar een game voor bedoeld is, plezier. Het tweede punt is het plaatsen en begrijpen van de historie, het besef van de tijd en ontwikkeling. Het laatste punt is nog vele malen belangrijker daar zo meer over.

Wat erg vaak over het hoofd wordt gezien is het stimulerend vermogen van een game. Een game zet je aan het denken.

De eerste twee punten zijn ontzettend belangrijk. We leren onbewust doordat we ontspannen en plezier hebben in de game een stukje historie. Het gaat soms om de data maar ook leren we in zekere zin een stukje topgrafie. We hebben het hedendaagse Damascus in Syrië ontdekt, waar het vandaag net zoals toen niet al te best gaat. Maar ook hebben we een prachtig Jeruzalem gezien. In het tweede deel hebben we samen met Ezio de hoofdkarakter, een reis door Italië gemaakt. Het gevoel, de sfeer en de onderdrukking is duidelijk voelbaar. Ook zien we de macht van Paus, wat in die tijd en nu nog voor velen een zeer belangrijk persoon is. Deze gebeurtenissen plaatsen we nu beter, door onze eigen beleving in de wereld. We kunnen ook heerlijk genieten van de architectuur van de gebouwen. De makers zijn apart naar Italië afgereisd om de gebouwen als het ware te bestuderen en zo realistisch in het spel te krijgen. Maar gebouwen komen en gaan. Wat als een brug gerenoveerd is? Wat als een oorlog een complete muur heeft weggevaagd? Ook hier hebben de makers rekening mee gehouden, een brug dat hedendaags van steen is was bijv. van hout en om die reden is die in de game ook van hout.

Inhoudelijk juist?

De gebeurtenissen staan vast in de geschiedenis. Het is nog wel de vraag wat er nou allemaal van waar is maar dat doet er nu even niet toe. In de geschiedenis gaan we uit van bepaalde gebeurtenissen zoals die genoteerd staan in geschriften. Hier maakt de serie handig gebruik van. De om de waarheid heen te springen en draaien veranderd de historie niet zoals wij er naar kijken. Het als bron gebruiken is nou ook weer niet de bedoeling. De tempeliers zijn begonnen als een soort van stichting en kunnen we de eerste bankiers noemen. In het spel draait het natuurlijk om iets anders, macht. De paus had andere motieven, en het hele sci-fi gebeuren in de game is natuurlijk uit de duim gezogen. Later klopt de uitvinding van het handwapen ook niet omdat deze later is uitgevonden. Inhoudelijk klopt het dus niet altijd.

Stimuleren

Wat erg vaak over het hoofd wordt gezien is het stimulerend vermogen van een game. Een game zet je aan het denken. Het kan voor jongeren een onderwerp zijn. Assassins Creed kan door de historie ook als een zekere stimulans worden beschouwd. Het is nu nog erg kort dag, maar het zou zo maar kunnen dat meer mensen in de richting van geschiedenis iets gaan doen. We kunnen ook spreken dat er een motivatie ontstaat om te gaan leren, dit is iets waar de overheid belang bij heeft. Het wordt nog gekker! Het kost de overheid namelijk helemaal niets! Spijtig is het wel dat de overheid erg veel druk om het fenomeen gamen legt, dit wekt nare gevoelens op bij ouders, opa’s en oma’s, docenten of andere mensen die niet gamen. Gamemind hoopt hier persoonlijk verandering in te brengen, maar het is niet alleen maar het belang van de gamer verdedigen. We blijven wel realistisch, gamen kan ook nadelige gevolgen hebben, maar gelukkig is dat bij de meeste dingen zo!

Over de Auteur
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.