Homeland Seizoen 2 – De langverwachte Review

8.0
Karakters/Personages
9.5
Overige
9.0
In een notendop

Het 2e seizoen van Homeland is nog niet te zien in Nederland, dit laat nog even op zich wachten! Wij hebben alle afleveringen reeds gezien en gaan beoordelen of dit seizoen het kijken ook waard is! Mocht je het eerste seizoen nog niet hebben gezien stop dan met lezen want er zullen spoilers gemeld worden! Je bent gewaarschuwd! De makers van Homeland brengen opnieuw een hoogwaardig product in je huiskamer.

8.7
Onze Score
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven
Deze onderstaande tekst bevat hevige SPOILERS van het eerste seizoen! Wil je de review van het eerste seizoen lezen? Klik dan hier en lees het meteen!

Het einde van Seizoen 1

De meesten zullen al nagel bijtend het eerste seizoen hebben bekeken en dit zal opnieuw gebeuren in het tweede seizoen! In de finale van het eerste seizoen was bijna de vicepresident opgeblazen, letterlijk. Brody (Damian Lewis) de hoofdrolspeler die in de macht is van een terroristische beweging had zich opgeblazen met een bommenvest als zijn dochter niet had gebeld. Met een knap staaltje denkwerk van Carrie (Clair Dannis) heeft ze voortkomen dat er een zwarte dag in de Amerikaanse geschiedenis was bijgekomen. Brody claimt later dat hij nooit een bommenvest heeft gedragen, er valt niets te bewijzen. De CIA komt er achter dat Carrie onrechtmatig heeft gespioneerd d.m.v. camera’s te plaatsen in Brody’s huis. Ze blijft er van overtuigd dat Abu Nazir, de grote schurk in het verhaal en de leider van de terroristische beweging een aanslag wil beramen. Brody blijft loyaal aan Abu Nazir en gaat op een andere manier verder. Dit ‘undercover’ als lid van het Amerikaanse congres.

Carrie is inmiddels alles kwijt. Vanwege haar bipolaire stoornis wil ze een behandeling gaan volgen, dit wordt shocktherapie. Dit kan (tijdelijke) geheugenverlies met zich meebrengen. Net op het moment dat ze klaarligt en een enorme opdonder krijgt herinnert ze zich de naam van Abu Nazir zijn zoon, deze kwam voor in een droom van Brody. Het antwoord was er! Te laat omdat ze opdat moment de schok kreeg.

De onderstaande tekst bevat hele LICHTE SPOILERS over het begin van seizoen 2, dit zijn de eerste 30 min van de allereerste aflevering. Opbouwend gezien wel interessant om te lezen.

Het vervolg

De eerste aflevering van seizoen 2 speelt zich circa zes maanden na de laatste aflevering van seizoen 1 af. Het zal beginnen met nieuws uit het Midden-Oosten. Israel heeft verscheidende Nucleaire faciliteiten van Iran gebombardeerd. Dit zorgt voor enige spanning, wat er eigenlijk altijd tussen de twee landen is. De CIA krijgt bericht van een ‘hulpje’ die eerder heeft geholpen. Ze is de vrouw van een Hezbollah district commandant en zou nuttig informatie hebben. Het zou gaan over een mogelijke aanval op Amerika. Echter wil ze niet praten met iemand die ze niet kent bij de CIA, ze vertrouwd alleen haar eerdere contactpersoon. Dit blijkt Carrie te zijn en die werkt momenteel niet bij de CIA.

De CIA gaat naar Carrie toe om haar te vragen of ze de CIA wil assisteren. Uiteraard gebeurt dit. Samen reizen ze naar Beiroet wat meteen een prachtige filmlocatie is! Vanaf hier zal het verhaal zich verder ontwikkelen. Wat hierna allemaal gebeurt houden we uiteraard geheim. Dit alles gebeurd ook relatief snel, dus allemaal in de eerste aflevering.

Hier houden de spoilers op.

[hero heading=”Acteer Prestaties”]In het geval van het genre drama gaat het allemaal om geloofwaardigheid. Dat ene trekje dat iemand maakt als iemand een klap kracht, het bijtende lipje of het even wegkijken. Gebeuren de genoemde voorbeelden in overdreven mate dan verpest dit de geloofwaardigheid.

Carrie Mathison

Claire Dannis speelt in de serie de rol van Carrie, een vrouw met een bipolaire stoornis. Ik moet rijkelijk toegeven dat ik niemand ken met zo’n stoornis. Kun je het dan wel optimaal vergelijken en beoordelen? Nee, eigenlijk niet. Op iemand die dus geen ervaring heeft met zo’n iemand zal het in mijn ogen overtuigend overkomen. De trekjes, de ‘snikjes’ en het wanhopige dat steeds weer naar voren komt. Het is bijna briljant te noemen. Het is zo constant en dat is in het geval van geloofwaardigheid erg belangrijk. Het hele verhaal zul je haar dan ook geloven. Ken je iemand met een bipolaire stoornis dan kun je er uiteraard anders naar kijken, hier kan ik helaas geen uitspraak over doen.

Nicholas Brody

De acteer prestaties van Damian Lewis oftewel Brody in de serie zijn er in vergelijking met seizoen 1 ook op vooruit gegaan. Het zijn de kleine details zoals het even subtiel achterom kijken, het constant in de gaten houden van de omgeving maar ook de illustratie van pijn is in een bepaalde scene perfect neergezet! Als je het ziet of al gezien hebt weet je ook meteen waar ik over spreek!

Saul Berenson

Uiteraard speelt Mandy Patinkin ook weer de rol van Saul Berenson. Carrie’s mentor en dat zien we ook vaak genoeg terug in zijn visie richting Carrie. We kunnen er niet omheen draaien, was er geen Mandy Patinkin in de serie dan zou het waarschijnlijk niet zo goed zijn als het nu is. De momenten van stilheid het niets doen, het denken of een rustig loopje. Het is zo ontzettend goed gedaan en als dit gedrag dan omschakelt van rustig naar gefrustreerd is nog net niet magisch. Er ontstaat sympathie voor de rol en je leeft met hem mee. Als je zoiets neer kunt zetten, en niet eens met een hoofdrol dan kom je van goeie huizen!

Peter Quinn

Peter Quinn is nieuw dit seizoen. Welke rol hij vertolkt in de zin van functie houden we nog even voor ons. Zijn acteerprestatie zullen in het begin niet zo opvallen. Later zal dit een enorme vlucht nemen. Het is een opvallend figuur en echt begrijpen zul je hem niet. Ook zul je net zoals bij Saul waarschijnlijk enige vorm van Sympathie opbouwen.

[/hero]

Verhaal in ontwikkeling

Het verhaal kunnen we uiteraard niet zo goed benoemen. Bij argumentatie hoort meestal een voorbeeld, die kunnen we niet geven zonder spoilers. Omdat we een hoog cijfer voor het verhaal geven willen we het toch enigszins benoemen voor zover dit mogelijk is. Het verhaal zal een andere insteek hebben. Opnieuw zul je verbaasd worden en dit voornamelijk in het begin. Net zoals seizoen 1 zul je denken dat de aap uit de mouw is, dit blijkt vaak niet het geval. Het zal je grijpen en blijven vasthouden tot het einde. Het einde is in vergelijking met de eerdere afleveringen iets minder geloofwaardig, het balanceert op de grens. Waar het eerder steeds aan de goede kant bleef, zal het later in het seizoen steeds vaker de grens overschrijden. Dit hoeft niet per definite te betekenen dat het kwalitatief minder wordt, niet iedereen zal zich hier aan storen namelijk.

Conclusie

Objectief gezien is seizoen 2 beter. Al zegt mijn gevoel wat anders, waaraan dit ligt is wat lastig uit te leggen. Dit seizoen kan zeker meedoen met beste series van het jaar 2012, daar is geen twijfel over mogelijk! Dit seizoen heeft om die reden ook maar liefst drie Golden Globe Awards mogen ontvangen. Allen voor de acteerprestaties! Dit zijn respectievelijk Claire Danes, Damian Lewis en Mandy Patinkin. In ons oordeel hebben we dan ook zitten twijfelen of we een 10 moesten geven bij het criteria acteren.

Homeland Seizoen 2 is objectief gezien het beste seizoen tot nu toe! Het brengt alles wat een drama serie moet brengen. Het moet echter wel oppassen dat het niet langdradig gaat worden, dit kan een doodsteek voor de serie zijn. Dit jaar rond september zal het 3e seizoen van de serie in première gaan. Of deze het 2e seizoen zal doen overtreffen zullen we in 2014 pas weten! Het 2e seizoen is een aanrader te noemen al is het nog onbekend wanneer deze voor de Nederlandse televisie verschijnt.

Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.