Games
Je Leest nu
Dragon Ball Z: Battle of Z – Ontdek de Super Saiyan God transformatie
1
Review

Dragon Ball Z: Battle of Z – Ontdek de Super Saiyan God transformatie

door 5 februari, 2014
Positief

RPG elementen in de vorm van het kaartensysteem, nieuwe karakters, originele stemacteurs, vernieuwend voor de serie

Negatief

Geen in-gevecht transformatie, grafisch minder dan de voorgangers, verhaaltechnisch onjuist, A.I. komt tekort, te weinig opties, uitleg hoe de game te spelen en karakters vrij te spelen.

Score
Onze Score
Bezoekers Score
Beoordeel
Technische Kwaliteit
6.0
8.2
Audio Gerelateerde Kwaliteit
6.5
8.3
Algemene Spelervaring
7.0
7.1
Game Design
6.0
8.6
Gameplay
6.5
7.4
In een notendop

Dragon Ball Z: Batlle of Z is een game die nog veel kan verbeteren. Het neemt je mee in het Dragon Ball Z universum maar laat erg veel aan de verbeelding over. Het is jammer dat het weinig verhaal kent. Af en toe ontbreken er gehele stukken zoals de Kai's die er niet in voor komen, dit is vreemd. Er wordt iets nieuws geprobeerd en om die reden zijn bepaalde elementen zoals de technische kant iets hoger en krijgen ze het voordeel van de twijfel. Het volgende deel moet echt beter zijn met de mogelijkheden van vandaag de dag.

6.4
Onze Score
7.9
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

Na jaren is er een nieuwe Dragon Ball Z film verschenen die zich nog voor Dragon Ball GT afspeelt en gemaakt is door de bedenker van het universum. Deze film, Dragon Ball Z: Battle of Gods, kwam vorig jaar in Japan uit en moet nog in het Engels verschijnen. Gamers over de hele wereld kunnen nu al kennis maken met de nieuwe karakters uit deze film. Naast nieuwe karakters brengt de ontwikkelaar Artdink ook een hele nieuwe opzet mee. De gameplay is in vergelijking met de voorgaande games drastisch veranderd.

Andere gameplay

Niet langer hoeft er één tegen één worden gevochten zoals in eerder games gebeurde. In het nieuwste deel zul je moeten samen werken en daartoe wordt je dan ook echt verplicht! Doe je dit niet dan kom je simpelweg niet verder. De game heeft een redelijke omgevingen die aangetast kan worden door jouw acties en die van anderen. Hierbij moet gedacht worden aan het vernietigen van bergen en in de Cell saga de befaamde Cell Games Arena.

Karig menu en de uitleg

Voordat je echt van start gaat zul je te maken krijgen met het menu. Dit is erg simplistisch en indien niet verbonden met het internet kun je de helft al niet gebruiken. Een oefenmodus is er niet bij zoals in voorgaande games wel mogelijk was. Niet getest maar wel mogelijk is de game in Co-op te spelen. De opties zijn bedroevend om de game aan te passen. Wel kun je ervoor kiezen om de originele Japanse stemacteurs te gebruiken in plaats van de standaard Engelse. De ondertiteling was eenmalig niet goed vertaald, in de zin dat er iets anders werd gezegd dan dat er in de ondertiteling stond. Dit was een synoniem, dus niet zo erg. Wel wat vreemd dat het niet 1:1 klopt.

DragonBallZBOZ

Bij het spelen van de singleplayer modus zul je het verhaal spelen zoals die in de officiële serie was te zien. Bedoeld of onbedoeld klopt hier helemaal niets van. Het loopt per saga door elkaar en bepaalde karakters kun je nog niet vrijspelen om de gevechten uit de serie na te spelen zoals je graag wilt. De eerste missies zijn een tutorial met Goku. Hierbij moet je goed opletten want later kun je ze niet in de opties menu terugkijken, wel kun je de missie opnieuw spelen. Dit kost een hoop tijd en is zeer omslachtig.

Het gezamenlijke doel en RPG elementen

De opzet van het spel is telkens het kiezen van een goed in balans team dat gevechten wint. In de meeste missies ben je verplicht om bepaalde karakters van dat Saga te kiezen, later kan dit voor problemen zorgen en je gevechten eentonig maken omdat je te weinig karakters hebt vrijgespeeld. Het kan dan zo zijn dat je een team hebt met allemaal dezelfde karakters. Elke karakter heeft een bepaalde eigenschap. Sommigen zijn ki-blast georiënteerd (het vuren van energie bollen) zoals Vegeta, anderen ondersteunen je en sommigen zijn goed in mêlee zoals Goku. Bij het vormen van je team kun je d.m.v. kaarten je karakters sterker maken. Elke karakters heeft een aantal sloten van het zelfde soort, de verdeling verschilt en maakt een karakter uniek. Deze kaarten zorgen ervoor dat je meer ki-blast kunt vuren of je klappen harder aankomen. Uiteraard kun je ook je eigen karakter waar je mee vecht sterker maken. Jouw karakter heeft een bepaalde ervaring die naar verloop van tijd stijgt, des te meer je vecht. Bepaalde kaarten vereisen een bepaald niveau die eerst moet behalen om de kaarten te gebruiken. Ook heb je nog speciale voorwerp kaarten die iets tijdelijks doen zoals voor een minuut je snelheid verbeteren of je eenmalig herstellen van een knock-out. De karakters hebben allen een power-level, met kaarten kun je deze omhoog krikken en zwakke karakters sterker maken.

Dragon-Ball-Z-Battle-of-Z-Limit-Jewel-Card

Combat Gameplay

De gameplay zal bestaan uit het vechten tegen tegenstanders en het managen van je team. Elke karakter heeft een bepaalde waarde hoe vaak die na een K.O. door kan gaan. Zwakke karakters kunnen bijv. twee keer opnieuw een poging wagen als hun levensbalk de nul heeft aangetikt. Bij sterkere karakters is dit van nul tot één keer, afhankelijk van het karakter. Als een karakter op het slagveld K.O. is heb je de kans om binnen zo’n 6 á 7 seconden het karakter te herstellen die kost je dan geen herstelpunt waarvan je er meestal vier hebt. Heb je nog nul herstelkansen en ga je K.O. dan is het voorbij en kun je opnieuw beginnen. Door tactisch aan de gang te gaan en goed samen te werken met je team kun je dit vroegtijdig voorkomen. De gevechten zijn erg simpel. Je hebt de mogelijkheid om met twee knopen te slaan of schoppen, standaard aanval en een sterke aanval die wat langer de tijd nodig heeft. Je kunt aanvallen blokken en ontwijken. En als laatste de ki-blast aanvallen. Met de overige knoppen kun je bepalen of je omhoog of omlaag wilt, je kunt dus rond rennen indien mogelijk of enkel vliegen. Met combo’s, die nergens in de opties te vinden zijn, kun je gevechten makkelijker maken. De speciale aanval wordt gelukkig wel uitgelegd. De ultimate move kan enkel met een voorwerp worden vrijgespeeld en is eigenlijk ontbrekend in de gameplay. Wel handig is de mogelijk om van tactiek te veranderen, hiervan zijn er vier. Standaard speelt je team verdedigend.

Tegenstanders en A.I.

In de meeste situaties speel je tegen meerdere tegenstanders, soms wel tien. Dit zorgt voor een hoop chaos en al snel kun je het overzicht verliezen. Dit zorgt voor realisme al is de A.I. erg slecht geprogrammeerd waardoor het soms niets doet of het je extreem moeilijk maakt doordat je teamgenoten je niet helpen. Want in het geval van een K.O. kun je ook worden hersteld door een teamgenoot, soms zweven ze boven je maar doen ze niets. Dat werkt frustrerend. Op zijn tijd is de game ontzettend moeilijk en begon ik ook te twijfelen aan mijn eigen vaardigheden. Een potje later kan het best zo zijn dat het ineens te gemakkelijk is. Het lijkt dan ook meer aan te komen op geluk dan vaardigheid.

[hero heading=”Afsluitend” tagline=”Godelijk of schijnheilig”]

Technisch is de game niet compleet. Grafisch is het een stap terug. En het feit dat alles door elkaar loopt maken het een matige game. Ondanks dat het verreweg van goed is wou ik wel steeds doorspelen. Dragon-Ball battle of ZDit kwam doordat je gemotiveerd wordt om steeds meer karakters te vrijspelen. Uiteraard wil je met de nieuwe karakters spelen, Beerus of ook wel Bills de God van Vernietiging moest verslagen worden en daar ga je dan ook voor. Al met al is het een game die zeer mager is. Het is een gemis dat je in gevechten niet kan transformeren in bijv. een Super Saiyan. Alle karakters zijn wel als Super Saiyan te selecteren maar niet als ‘base’ te veranderen. Ook zijn er grote vijanden die een tiental keer groter zijn, deze zijn niet speelbaar. Als laatste punt nog de geluiden die in het kaarten menu zitten. Het selecteer-geluidje is ontzettend hoog en daarmee irritant. Dit had zeker niet gehoeven en gek dat hier voor gekozen is.

Uiteraard zal een Dragon Ball Z fanaat het cijfer te laag vinden. De vernieuwing is goed en was misschien ook wel nodig. Op technisch gebied kan er nog een hoop verbeterd worden. Het is een wat kale game die zijn voorgangers niet overtreft. Ik kan helaas niet zo lovend zijn als ik had willen zijn. De opmerkelijke keuzes zoals het het missen van een combo schema of het veranderen van de moeilijkheidsgraad zijn een groot gemis. Het heeft zeker potentie, daar blijft het dan ook bij.

[/hero]

Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.
  • 3 december, 2014 op 03:59
    Positief

    Thanks for the marvelous posting! I quite enjoyed
    reading it, you could be a great author.I will remember to bookmark your blog and will eventually
    come back sometime soon. I want to encourage you continue
    your great posts, have a nice weekend!

    Negatief

    Thanks for the marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you could be a great author.I will remember to
    bookmark your blog and will eventually come back sometime soon. I want to encourage you continue your great posts, have a nice weekend!

    Thanks for the marvelous posting! I quite enjoyed reading
    it, you could be a great author.I will remember to bookmark your blog and will eventually come back sometime soon. I
    want to encourage you continue your great posts, have a nice weekend!

Laat een reactie achter

Technische Kwaliteit
Audio Gerelateerde Kwaliteit
Algemene Spelervaring
Game Design
Gameplay