Games
Je Leest nu
Game Dev Tycoon – Ontwikkel je eigen Games
0
Review

Game Dev Tycoon – Ontwikkel je eigen Games

door 29 mei, 2013
Positief

Gameplay is eenvoudig en sterk, gevoel van vrijheid, stukje gamegeschiedenis

Negatief

Namen van bedrijven en consoles zijn niet echt (klein puntje), is minder diepgaand dan het lijkt, vrij gemakkelijk na een goede game

Score
Onze Score
Bezoekers Score
Beoordeel
Technische Kwaliteit
7.0
Audio Gerelateerde Kwaliteit
6.0
Algemene Spelervaring
8.5
Game Design
6.0
Gameplay
8.5
In een notendop

Game Dev Tycoon is een gameontwikkelaars simulatie waarbij jij als ontwikkelaar helemaal alleen in het jaar 1980 start, gedurende je reis zul je vele bekende platformen zien verschijnen waaronder de SNES van Nintendo maar je komt ook huidige platformen tegen, deze vanzelfsprekend later. Het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je goede games aflevert en niet failliet gaat. Je mag helemaal zelf invullen waar je bij een game waarde aanhecht evenals genres, later kun je meer mensen aannemen en eigenhandig je eigen studio van klein naar groots brengen. Later kun je zelfs een eigen console ontwikkelen!

7.2
Onze Score
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

Op zijn tijd komen er titels langs die je uit nieuwsgierigheid gaat spelen, vaak vallen dat soort games erg tegen. Game Dev Tycoon heeft mij erg verrast, dit in de goede zin. Game Dev Tycoon is een game die ontwikkeld is door twee broers (Patrick en Daniel Klug) die wel van een spelletje houden. Op 12 juli 2012 besloten de broers hun eigen gamestudio op te oprichten dit werd Greenheart Games. Hun motivatie was de game Game Dev Story die zij iets anders voor ogen hadden, het zou minder willekeurig moeten zijn en meer realistisch, uit dit idee is uiteindelijk Game Dev Tycoon ontstaan.

De eerste stappen

Game Dev Tycoon is een simulatie van een gameontwikkelaar. In het spel zul je in een garage beginnen en je eerste taak na het invullen van je eigen naam is het bedenken van een naam voor je eigen studio. Eenmaal klaar met het bedenken van een geschikte naam en je karakter te hebben gepersonaliseerd zul je jezelf achter een computer zien zitten. Door ergens willekeurig te klikken kun je beginnen met het ontwikkelen van een game. Het eerste wat je moet doen is het bedenken van een naam, dit is hieronder te zien. Als je een mooie naam hebt kun je beginnen met het uitkiezen van een onderwerp of anders gezegd topic, daarna kies je een genre en op welk platform je de game wilt uitbrengen. In het begin zul je zien dat er slechts twee platformen zijn, de PC en Commodore 64. De namen van de spelcomputers en bedrijven zoals Nintendo zijn niet juist weergeven vanwege licentievoorwaarden. Over het algemeen zijn er enkele letters veranderd en is het desbetreffende bedrijf nog wel te herkennen.

Genre, onderwerp en licenties

Bij het kiezen van een onderwerp zul je ontdekken dat er nog niet veel keuze is, veelvoorkomende onderwerpen zoals avontuur, sport, militair en space zijn wel meteen beschikbaar. Om meer keuzes te krijgen zul je een onderzoek moeten starten naar het gewenste onderwerp. Hier zijn ontwikkelingspunten aan verbonden die je krijgt tijdens de ontwikkeling van een game. Na het invullen van alle genoemde data zul je een keuze moeten maken of het een tekstgebaseerde of 2d game moet zijn, later heb je 3d als keuze. Aan deze keuze zitten kosten gekoppeld, een 2d game is duurder om te maken. Ook gelden er voor platformen verschillende ontwikkelingskosten en moeten er bij de consoles voor het eerste gebruik licentiekosten worden betaald.

Een game ontwikkelen

Na de keuze van tekstgebaseerd of 2d game zul je de ontwikkelfase ingaan. De ontwikkelingsfase kent drie stadia, hieronder kun je ze uitgebreid bekijken. In deze ontwikkelingsfase zul je bij elke stadia design en technologie punten krijgen, dit bepaald uiteindelijk de kwaliteit van je game. Ook moet je keuzes maken wat belangrijk is bij een bepaald genre, zo is het handig als bij een strategie spel de nadruk legt op de Artificial Intelligence, maar zorg er voor dat het wel in balans blijft! Het verdelen van aandacht doe je d.m.v. sliders, doe de slider omhoog als je ergens veel tijd in wil stoppen en doe hem omlaag als je het tegenovergestelde wilt. Ook kun je later extra dingen toevoegen die losstaan van de slider, dit zijn opties zoals bettere dialogen, lineair verhaal of stereo geluiden, let wel op dat deze opties geld kosten. Ben je klaar met de ontwikkeling van je game dan zul je zien dat er bugs inzitten, deze kun je erin laten zitten of weghalen door de game nog niet uit te geven. Ben je klaar, druk dan op de finish knop. Je krijgt een overzicht te zien waar je ervaring in hebt opgedaan, dit is een zeer eenvoudig levelsysteem, des te hoger het level des te beter jij een game kunt ontwikkelen. Onderaan dit overzicht kun je bepalen of je de game goed genoeg vind, zo niet dan gooi je het in de figuurlijke prullenbak! Als je de game publiceert zul je een week later cijfers binnenkrijgen van de altijd kritische pers, hierbij staat ook een stukje tekst. In het begin vallen de cijfers waarschijnlijk tegen, maar het gaat erom dat je winst maakt. Vroeg of laat komt die knaller van een game echt wel.

Het vervolg

Na je eerste game begint het hele verhaal weer opnieuw! Met de ontwikkelingspunten die je hebt opgedaan kun je een keuze maken om iets te onderzoeken of je kunt meteen doorgaan met je tweede game. Het is slim om games op meerdere platformen uit te brengen en dat zal dan ook een goede tweede stap zijn, ook de variatie in genre en onderwerpen is raadzaam, na verloop van tijd vogel je dit zelf ook wel uit! De game zal steeds ietsjes ingewikkelder worden en daarmee ook lastiger, zo kun je een eigen engine maken om meer unieke opties voor een game te ontwikkelen. Ook kun je na verloop van tijd verhuizen naar een grotere ruimte en je eigen mensen aannemen. Je zult merken dat games ingewikkelder worden om te maken, om bij te blijven moet je je eigen team zo smeden dat ze erg sterk zijn op bepaalde punten zoals Gameplay of Engine. Om ze sneller en beter te laten werken kun je ze trainen. Elke werknemer heeft zijn eigen talent wat het spel dynamischer zal maken.

Gameplay

Het sterke aan dit spel is misschien wel de constante drang tot het verbeteren van jezelf, een einde heeft de game dan ook niet echt. De gameplay is zeer sterk voor een spel dat erg goedkoop in aanschaf is, let wel op dat ik bij het beoordelen hier geen rekening mee houdt! De gameplay is eentonig en laat je telkens hetzelfde keer op keer doen, steeds net even met meer mogelijkheden, na verloop van tijd zal het minder voldoening geven en het replay gehalte daalt. De game geeft je een hoop mogelijkheden maar de resultaten hiervan en de invloed is kleiner dan gehoopt. De cijfers zijn niet geheel in lijn met wat je hebt ingevoerd vanwege een willekeurig systeem dat Game Dev Tycoon hanteert, dit is soms frustrerend. Ook is de game vrij gemakkelijk als je eenmaal een groot succes hebt gehad, de uitdaging of druk ontbreekt dan geheel. Hieronder kun je wat gameplay beelden (15 minuten) zien als je later in de game bent, let wel op dat hierin mogelijke opties weergegeven zijn die jij nog niet wilt zien maar zelf wilt ontdekken. Dit hebben we in de review achterwege gelaten omdat het leuk is om nieuwe mogelijkheden te ontdekken zonder dat je het weet kun je er dan naar toewerken, ook zul je de game eens opnieuw beginnen om er gebruik van te maken.

[hero heading=”Conclusie” tagline=”Gameplay technisch zit de game sterk in elkaar”]Concluderend kan ik zeggen dat ik erg genoten heb van deze game. Het is een eenvoudig op te pakken spel waar heel wat uurtjes in gaan zitten. Het kent een verslavende werking doordat je constant uitzicht hebt op betere resultaten, ben je hier vatbaar voor en heb je momenteel een druk programma? Dan zal ik even wachten met het spelen. De muziek en het overige audio is voldoende, de achtergrond muziek is na verloop van tijd vervelend en had diverser gemogen. Gameplay technisch zit de game sterk in elkaar, grafisch is de game niet indrukwekkend maar dat hoeft ook niet bij een game als dit, technisch zit alles goed in elkaar en ik ben geen fouten tegengekomen. De concurrentie met andere ontwikkelaars is een gemis en was erg leuk geweest. Ook is de opzet simplistisch in elk opzicht, dit had beter gekund maar was mogelijk de eenvoudigheid ten nadele gekomen. Bij een simulatie wil ik altijd meer invloed uit kunnen oefenen en dat is niet anders bij Game Dev Tycoon. Binnen de grenzen is het een prima game waar je zeker een hoop plezier mee kunt hebben, en dat voor weinig geld. De innovatieve mogelijkheden en de makkelijke op te pakken gameplay heeft er voor gezorgd dat het overige een 8 is geworden. We hebben ook contact met de ontwikkelaar, binnenkort willen we een aparte pagina in de gamestudio’s sectie aanmaken, dit zal later wel te zien zijn.[/hero]

Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Technische Kwaliteit
Audio Gerelateerde Kwaliteit
Algemene Spelervaring
Game Design
Gameplay