Just Dance 4 – Een Swingende Review

7.0
Game Design
7.0
Gameplay
7.0
In een notendop

Promotie filmpjes waarbij gezinnen gezellig met elkaar dansen, iedereen doet het als we dat zo zien! Just Dance 4 is zoals de naam al zegt een dansgame. Met hedendaagse nummers en de wat oudere lijkt het de perfecte mix te zijn! Maar wat als je helemaal niet kunt dansen? Wat als je dansen telkens ontloopt? Dat kan alleen maar bijzondere momenten opleveren.

6.8
Onze Score
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

Nee, een echte danser zal ik nooit worden. Een tango of de salsa? Waarschijnlijk zie ik het verschil niet eens. Dansen is niet bepaald een hobby van me, het liefste vermijdt ik het! Gamen aan de andere kant trekt me ontzettend, anders zou het ook wonderbaarlijk zijn om gamesite te beginnen. De afgelopen tijd heb ik een game gespeeld die me niet zozeer aanspreekt, toch was het een interessante ervaring. Een nieuwe wereld ging voor me open… nee, dan overdrijf ik misschien een beetje. Wat doet Just Dance 4 in mijn ogen goed? Is het wel opgewassen tegen mijn superieure onhandigheid als het om dansen gaat?

Problematisch navigeren

Bij het spelen van deze game liep ik al gauw tegen een probleem aan, dit begon al bij de eerste ‘move’. Ik heb de game op de Xbox 360 gespeeld en dat betekent in feite met de Kinect. Voordat je echt kunt spelen moet de speler gedetecteerd worden, elke game pakt dit iets anders aan. In Just Dance 4 liep dit niet zo lekker, pas na het herstarten van de console werd ik gedetecteerd. Meteen werd ik met een ander probleem geconfronteerd, de besturing. Deze is anders dan de meeste Kinect interfaces. Het grote verschil is de diepte, je moet echt klikken met je vinger, dus naar voren in de diepte om verder te gaan. Bij het navigeren door de menu’s werkt dit niet lekker. Het is traag en het komt wel eens voor dat je per ongeluk ergens op drukt. Ik had dit liever met mijn controller gedaan.

Muziek in Just Dance 4

Als eerste ga je waarschijnlijk alle nummers even bij langs, dit heb ik dan ook gedaan. Deze lijst is lekker divers te noemen, een hoop nummers die linea recta uit de top 40 komen. De kans is ongelofelijk groot dat je de meeste nummers wel kent. Hieronder hebben we een lijst met nummers die in de game zitten. Let op dat dit wel per platform verschilt!

Just Dance 4 Liedjes

(I’ve Had) The Time of My Life Bill Medley & Jennifer Warnes 1987
Ain’t No Other Man (Alleen op de Wii U) Christina Aguilera 2006
Asereje (The Ketchup Song) Las Ketchup 2002
Beauty and a Beat Justin Bieber featuring Nicki Minaj 2012
Beware of the Boys (Mundian To Bach Ke) Panjabi MC 1998
Call Me Maybe Carly Rae Jepsen 2012
Can’t Take My Eyes Off You Boys Town Gang 1982
Cercavo Amore Emma 2012
Crazy Little Thing Anja 2012
Crucified Army of Lovers 1992
Diggin’ in the Dirt Stefanie Heinzmann 2012
Disturbia Rihanna 2008
Domino (Alleen op de Wii U) Jessie J 2011
Everybody Needs Somebody to Love The Blues Brothers 1980
Good Feeling Flo Rida 2011
Good Girl (DLC) Carrie Underwood 2012
Hit ‘Em Up Style (Oops!) Blu Cantrell 2001
Hot For Me A.K.A 2012
I Like It The Blackout All-Stars 1994
Istanbul (Not Constantinople) They Might Be Giants 1990
Jailhouse Rock Elvis Presley 1957
Livin’ la Vida Loca Ricky Martin 1999
Love You Like a Love Song Selena Gomez & The Scene 2011
Maneater Nelly Furtado 2006
Make the Party (Don’t Stop) Bunny Beatz 2012
Mas Que Nada Sérgio Mendes featuring The Black Eyed Peas 2006
Moves Like Jagger Maroon 5 featuring Christina Aguilera 2011
Mr. Saxobeat Alexandra Stan 2011
Never Gonna Give You Up Rick Astley 1987
Oh No! Marina & the Diamonds 2010
On The Floor Jennifer Lopez featuring Pitbull 2011
Oops!… I Did It Again Britney Spears 2000
Rock N’ Roll (Will Take You To The Mountain) Skrillex 2010
Rock Lobster The B-52′s 1978
Run The Show Kat DeLuna featuring Busta Rhymes 2008
So What P!nk 2008
Some Catchin’ Up to Do Sammy 2012
Super Bass Nicki Minaj 2011
Superstition Stevie Wonder 1972
The Final Countdown Europe 1986
Time Warp Cast of The Rocky Horror Picture Show 1975
Tribal Dance 2 Unlimited 1993
Umbrella Rihanna featuring Jay Z 2007
Want U Back (Wii U, andere platvormen DLC) Cher Lloyd featuring Astro 2012
We No Speak Americano* Yolanda Be Cool and DCUP 2010
What Makes You Beautiful One Direction 2011
Wild Wild West Will Smith 1999
You’re the First, the Last, My Everything Barry White 1974

De eerste stapjes

Het eerste gekozen nummer was Call me Maybe van Carly Rae Jepsen. Kies het aantal spelers, dit kunnen maximaal vier zijn en je wordt gedetecteerd door je hand omhoog te doen. Het is niet zo dat als iemand naast je zit of staat dat die automatisch mee moet doen en verplicht uit beeld moet. Als alles gereed is zal het nummer starten. Een hoop kleuren en een danser of in dit geval een danseres zal aanwezig zijn om het voor te doen. Rechts onderin krijg je instructies wat er gaat komen. Nu is het zo dat ik niet thuis ben in deze wereld en in de praktijk zal ik het nummer als leerfase gebruiken. De gegeven bewegingen onderin zijn niet altijd even duidelijk (voor mij) waardoor ik het moet oefenen wil ik het perfect doen. De eerste keer ging verrassend genoeg best goed. Het systeem werkt met sterren en twee voor de eerste keer lijkt me wel redelijk. Eenmaal klaar kun je jezelf bewonderen. In mijn geval een confrontatie. Wat blijkt is dat ik maar met de helft van mijn lichaam swing. Opmerkelijk, wil je het later weer terug zien? Dan kun je de bijzondere momenten opslaan of delen met je vrienden. Je krijgt ook je score te zien, deze wordt vervolgens bij je ‘Mojo’ opgeteld, wat een levelsysteem in Just Dance 4 is.

Na enige tijd begon ik mijn draai te vinden. Met weinig moeite kom ik steeds tegen de grens van vijf sterren, ik haal de opdrachten (Dance Quests) die in de game zitten en door mijn Mojo te verhogen speel ik nieuwe onderdelen vrij. Met deze nieuwe onderdelen kom je ook in aanraking met de andere modus in de game. Zo is er een Sweat-Mode waar je als een dolle tekeer kunt gaan om calorieën te verbranden! Pas wel op voor tafels en dergelijke, hier kwam ik op de harde manier achter terwijl P!nk op de achtergrond maar door blèrde met So What. Het is niet de meest originele manier maar kan zeker wel effectief zijn voor kinderen met overgewicht of die beweging nodig hebben. Deze sessies kunnen tot wel 40 minuten duren! Weet waar je aan begint! Zweten zul je als je het serieus aanpakt.
[hero heading=”Conclusie” tagline=”prima game voor jong en oud”]Een ware danskoning zit niet in me, dit ambieer ik trouwens ook niet. Wel heb ik het gevoel dat ik beter wordt in het dansen, dit had ik vooraf niet verwacht. Uiteraard is het doel van het spel voornamelijk plezier hebben. Dit lukt goed zowel alleen als met anderen. De ware kracht zit wel in het samenspelen en dit maakt de game ook leuker. Het is erg lachen om op de meest belachelijke manieren te dansen. Voornamelijk als man zijnde is het erg grappig om de vrouwelijke dansbewegingen te doen, ik heb regelmatig momenten gehad dat ik moest lachen vanwege de wel erg vrouwelijke bewegingen. Af en toe wist ik dan ook niet zo goed waar ik mee bezig was. Al met al een prima game voor jong en oud! Let wel op dat kinderen die rond de 1.20 meter zijn wat lastiger gedetecteerd worden![/hero]
Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.