Industrie
Je Leest nu
Bethesda Softworks
0

Bethesda Softworks

door Rick de Vries25 augustus, 2012
Score
Bezoekers Score
Beoordeel
Algemene Kwaliteit
9.2
Technische Kwaliteit
8.1
Audio Gerelateerde Kwaliteit
9.0
Uitgebrachte Games
9.4
Innovatie
9.7
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

Door de jaren heen

Het bedrijf is door Christopher Weaver in 1986 opgericht in Bethesda, Maryland. Waar de naam vandaan komt is eenvoudig te herleiden uit de naam. Toen het bedrijf verhuisde naar Rockville werd de naam behouden, dit was in het jaar 1990.

Negen jaar later in 1999 werd ZeniMax Media Inc opgericht door Cristopher Weaver en Robert Altman. ZeniMax Media Inc is vandaag de dag overkoepelend en in normaal Nederlanders de moedermaatschappij van het concern (ook wel bekend als holding company op zijn Engels).

Eerst een sport game?

De eerste game van Bethesda is wat anders dan wat menig zich er bij voorstelt. De eerste game van het bedrijf was namelijk een sport (simulatie) game, Gridiron! (Gridiron is een verzamelnaam van balsporten die in Noord-Amerika uitermate populair zijn, American Football is de bekendste). Het spel is in 1986 uitgebracht en werd best goed ontvangen. De game werd uitgebracht op de Atari ST, Commodore Amiga en de Commodore 64/128. Tevens was dit de allereerste physics-based (invloeden die wij ook in de echte wereld kennen zoals zwaartekracht, gewicht en weerstand) sport simulatie ooit in de geschiedenis van games.

The Elder Scrolls

Na een goede ijshockey simulator en twee Terminator games was het in 1994 zover, The Elder Scrolls: Arena. De voor DOS uitgebrachte game is een open wereld fantasie (aktie) role-playing game. Het avontuur vindt plaats op het continent Tamriel. Kerkers, spreuken en honderden dorpjes die je  vanuit het first-person perspectief kunt bekijken staan voor je klaar. Echter kom je tijdens je reis vele vijanden tegen. Je bent vrij om te gaan en staan waar je heen wilt, echter is dit ook een lastig punt omdat je vaak in grotten geconfronteerd wordt met veel sterkere tegenstanders dan dat jezelf bent. Het eerste deel is redelijk ontvangen, al was niet iedereen er destijds over te spreken. Het genre en de opzet was zeker veelbelovend, veel ruimte voor verbetering was ook een veel voortkomend punt.

Op dit moment is de serie bij deel vijf, The Elder Scrolls V: Skyrim. Skyrim is de meest noordelijke provincie van het continent Tamriel en heeft een koud klimaat. Oblivion en alle bekende dingen uit Skyrim zullen weer naar voren komen. Het bijzondere aan deze game is het level systeem. Waar alles wat je doet krijg je namelijk punten. Ga je veel magie gebruiken dan wordt je daar beter in. Ga je voor de barbaarse variant met een bijl dan geldt het zelfde. Wat je ook doet en hoe je ook speelt heeft invloed op hoe jij je als speler ontwikkeld.

Feit: het terrein werd in The Elder Scrolls: Arena willekeurig gegenereerd waardoor het er steeds anders uitzag

Fallout serie

De andere topper momenteel bij Bethesda is de Fallout lijn. De serie Fallout is niet gemaakt door Bethesda zelf maar komt van origine uit de Black Isle Studios fabriek. Deze studio heeft de eerste twee Fallout games gemaakt. Toen ze met de derde bezig waren (project van Buren) ging Interplay Entertainment min of meer failiet, Black Isle Studios was hier onderdeel van en zonk met het schip mee.

Uiteindelijk heeft Bethesda de licentie voor Fallout 3 overgenomen, dit voor 1,175 miljoen dollar aan minimale royalties (dit via het advance against royalties principe ter verduidelijking). Bethesda ging niet verder met het werk van de vorige ontwikkelaar en begon helemaal opnieuw. Wel werd er goed gekeken naar de vorige delen. Eind 2008 in de maand oktober werd de game gelanceerd. De game ging net als de vorige delen over de verwoeste wereld door een nucleaire holocaust. Bekenden gebieden zoals Washinton en Maryland waren te verkennen in de post-apocalyptische wereld. Het verhaal speelt zich 200 jaar na de nucleaire oorlog af. De speler begint in een kelder waar hij of zij veilig is opgegroeid. Die veiligheid blijkt niet meer dan een illusie. De speler komt terecht in de buitenwereld en zal een nieuw bestaan maar ook zijn vader moeten vinden. De game is goed ontvangen ondanks de buggy momenten.

Obsidian Entertainment

Twee jaar later kwam er een nieuw deel. Het is niet een direct vervolg op deel drie en is ook niet ontwikkeld door Bethesda maar door Obsidian Entertainment. De game is meer van het zelfde, dit betekend niet dat het een slechte game is. Het is een nieuw verhaal en op vele manier echt een verbetering alleen de afwerking had iets beter gekund. Het spel liep vast of opgeslagen sessies waren ineens niet meer toegankelijk. Ook waren de animaties van het gezicht wat statisch. Bethesda heeft hiervoor zelf acties ondernomen in samenwerking met Obsidian om de problemen te verhelpen.

Over de Auteur
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Algemene Kwaliteit
Technische Kwaliteit
Audio Gerelateerde Kwaliteit
Uitgebrachte Games
Innovatie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.