Industrie
Je Leest nu
Electronic Arts
2
Review

Electronic Arts

door 11 juni, 2013
Score
Onze Score
Bezoekers Score
Beoordeel
Algemene Kwaliteit
8.5
2.1
Technische Kwaliteit
7.0
2.8
Audio Gerelateerde Kwaliteit
8.0
2.7
Uitgebrachte Games
8.0
2.7
Innovatie
7.0
2.8
7.7
Onze Score
2.6
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

EA door de eerste jaren heen

In de zomer van 1975 hoorde Hawkins van een unieke en vooruitstrevende uitvinding, de (mirco)processor. Door deze ontdekking in zijn leven ging hij  een andere koers varen, de gedachten aan videogames voor de (consumenten)computer. Na het slagen aan de Harvard Universiteit  begon hij een MBA ( Master of Business Administration, een bedrijfskundige en bedrijfseconomische) studie. Na deze studie kreeg hij een baan bij Apple waar toen der tijd nog maar vijftig mensen werkzaam waren. Hij heeft daar de ontwikkeling meegemaakt dat Apple binnen een korte tijd een groot bedrijf werd, zo waren er in vier jaar zo’n 4000 werknemers bij gekomen. Deze groei had te maken met de groeiende vraag aan computers, dit wakkerde zijn gedachten over videogames weer aan. Uiteindelijk verliet hij Apple om iets nieuws te beginnen.

Amazin Software, werknemers en verhuizen

Na het verlaten van Apple in april startte hij op 28 mei 1982 Amazin Software op. De eerste zes maanden heeft hij het bedrijf zelf gefinancierd. In de eerste maanden werd er vanuit zijn huis gewerkt, later kreeg hij een kantoor in Sequoia Capital. Hier heeft hij zijn eerste werknemers aangenomen. Dit waren mensen die hij al kende. Zo werden Dave Evans en Pat Marriot van Apple als producers aangenomen en oud klasgenoot Jeff Burton van MBA Stanford mocht de functie internationale zaken ontwikkeling gaan invullen. Later dat jaar kwamen er nog meer mensen bij waaronder Bing Gordon, David Maynard en Steve Hayes. Vanwege de uitbreiding in het personeel werd het kantoor al snel te klein en was het zoeken naar een nieuwe plek noodzakelijk. Ze kwamen uit bij een kantoor in San Mateo. Na de uitbreiding was er weer plek waardoor mensen als Richard Hilleman, Don Daglow en David Gardner zich ook bij het team aansloten. Zijn team bestond uit mensen die voorheen bij grote bedrijven hadden gewerkt, dit waren Apple, Atari, Xerox PARC en VisiCorp. Ook zat één van de Apple oprichters in de raad van bestuur, Steve Wozniak.

Electronic Arts heette in Europa EOA omdat er al een bedrijf onder de naam Electronic Arts was (het ging om het in 1986 opgerichte hoofdkwartier in Europa). In 1997 kreeg EA pas de rechten in handen.

Naamsverandering

In de eerste jaren waren een hoop werknemers ontevreden over de naam van het bedrijf. Om dit probleem op te lossen is er destijds een vergadering geweest. Deze vergadering zou net zo lang duren totdat er een geschikte naam was gevonden.

Hawkins had zelf al wat ideeën, hij benaderde de software als een vorm van kunst (art), en noemde de ontwikkelaars software artists. Ze kwamen met deze gedachten uit bij SoftArt, echter werd dit het niet omdat het teveel op het bedrijf Software Arts leek. Hawkins vertelde dat hij het woord electronic wel mooi vond waarna enkele werknemers met Electronic Artists en Electronic Arts Kwamen. Ook werd Blue Light als optie beschouwt, een verwijzing uit de film Tron. Uiteindelijk kwam Hayes met de uitspraak over Electronic Arts. Volgens hem zou artists niet voldoen omdat wij niet de artists zijn, maar zij. Na deze uitspraak is er unaniem gekozen voor Electronic Arts.

Ook werd Blue Light als optie beschouwt, een verwijzing uit de film Tron.

Na Hawkins vertrek

In 1991 verliet Hawkins de oprichter van EA het bedrijf om een nieuw bedrijf te starten, The 3DO Company (SMSG). Dit werd onder andere samen met EA gedaan. Larry Probst nam het stokje van Hawkins over. In dat zelfde jaar werd de NHL serie door EA gelanceerd, de wel bekende ijshockey simulator. In 1993 werd de eerste FIFA uitgebracht en EA begon al snel een hoop vaste waardes te krijgen in hun portofolio, dit werd een jaar later nog beter met de allereerste Need for Speed uit de geschiedenis, die in eerste instantie alleen uitkwam voor de (eigen) 3DO console.

In 1998 verhuisde het bedrijf naar Redwood City, California. Hier is het hoofdkwartier tot op de dag van vandaag nog steeds gevestigd. EA begon in 1999 met het uitgeven van de SimCity en Medal of Honor serie. Een jaar later kwamen daar successen als The Sims en SSX bij.

Bedrijfsstructuur

Door de jaren heen heeft EA een hoop studio’s en labels geopend of gekocht. Dit alles wordt overzien door de CEO, John Riccitiello beklede deze functie van 2007 tot 30 maart 2013. Larry Probst is enige tijd de interim-CEO geweest. In september 2013 is Andrew Wilson de nieuwe CEO van Electronic Arts geworden, hij was voorheen werkzaam bij EA Sports. Het bedrijf kent eigenlijk vier segmenten. Sommigen zijn eenvoudig terug te herleiden doordat het opgekocht is en wel in stand is gehouden. Hieronder gaat het voornamelijk over EA Games, alle anderen hebben een aparte pagina op Gamemind en zullen daarom kort behandeld worden. Klik op één van de vier op het te lezen, EA games is uitgebreid. De andere drie zijn kort en samenvattend.

EA Games

Het segment of label met de meeste studio’s, en ontwikkelingsteams. Het staat bekend om aktie, avontuur, race, role-playing en gevecht(combat) games. Bekende studio’s onder dit label hebben een hoop games uitgebracht sinds de oprichting van EA.

De allereerste game van EA

Skate or Die! is de allereerste game die intern is ontwikkeld door EA en is in 1988 uitgebracht. Hoewel het toen nog niet officieel onder het label EA Games werd uitgebracht, kunnen wij het alleen hier plaatsen vanwege het authentieke gevoel. De game was zoals de naam het al zegt een skateboardgame. In het spel kon de speler aan maar liefst vijf skate evenementen deelnemen en het met maar liefst acht spelers worden gespeeld! De game werd zowel voor de computers als consoles (NES, Sinclair ZX, Atari ST Amstrad CPC en Virtual Console) uitgebracht. Op beide platvormen werd de game goed ontvangen, voornamelijk de muziek (rock-achtig) was erg goed.

Als we terug gaan naar de huidige tijd en de bekendere studio’s uit het EA Games label erbij pakken zien we wat het in zijn mars heeft. Om dicht bij het vorige te blijven beginnen we met EA Black Box, wat voorheen Black Box Games was en in 1998 is opgericht. In 2002 is het volledig door EA overgenomen. Deze studio is bekend van de Skate serie en de latere Need for Speed serie (van 2001 tot 2011).
De in 1992 opgerichte Zweedse studio die voornamelijk bekend is van Battlefield en Mirror’s Edge. Van origine is de groep oprichters een demogroep geweest onder de naam The Silents, dit hebben ze ook in hun latere werken laten blijken. In 2005 kreeg EA 62% van DICE (eigenlijk Digital Illusion CE) in handen. Een jaar later (2 oktober, 2006) werd DICE volledig in het EA bestand geïntegreerd. Het bedrijf is ook buiten de grote blockbusters om bekend van een ware cult hit, Pinball Dream.
De studio die opgericht is als DreamWorks Interactive LLC in 1995 is in het jaar 2000 overgenomen door EA. In 2003 is het samengegaan met Westwood Studios (Command & Conquer) en EA Pacific (eerder Westwood Pacific) waardoor EA Los Angeles in het leven werd geroepen. Tegenwoordig heet het Danger Close Games. De studio is nu bekend van de Medal of Honor en Command & Conquer serie.
Een aparte in het verhaal studio’s omdat het erg breed is in het uitbrengen van Genres. De mobiele ontwikkelaar borduurt voort op bekende succes van EA. Dit zijn games zoals The Sims, Need for Speed en FIFA Soccer om er drie te noemen. De ontwikkeling vind op verscheidende plaatsen plaats en valt wat buiten de boot om het echt een apart segment te geven. Het bestaat al langere tijd, namelijk vanaf 2004.
Andere studio’s die niet mogen missen zijn Visceral Games, eerder bekend als EA Redwood Shores van de Dead Space serie. EA Phenomic welke Command & Conquer: Tiberium Alliances ontwikkeld. EA Montreal bekend van Boogie en Army of Two. En als laatste, Criterion Games (voorheen Criterion Software) van de first-person shooter Black en de Burnout serie.

EAsports

Het label is in 1991 opgericht als Electronic Arts Sports Network. Het kent vele bekende sport lijnen zoals NBA, NHL, FIFA, SSX en het golfspel PGA wat later bekend werd als Tiger Woods PGA tour. De meeste games worden ontwikkeld door EA Canada, Blackbox, Tiburon, Vancouver en EA British Columbia. De grootste concurrenten van dit label zijn 2K Sports van Take-Two Interactive en Sega met Football Manager (Sports Interactive). Konami was in het verleden met Pro Evolution Soccer ook nog bedreigend, al is dit de laatste jaren afgenomen door het succes van FIFA.

In het verleden bracht EA Sports zijn games ook onder een speciaal label uit, EA Sports BIG. Deze is in 2008 stilletjes opgeheven en geestelijk vervangen door EA Sports Freestyle.

Op de officiële EA Sports pagina kun je meer over dit onderwerp lezen.

bioware

BioWare is een Canadese ontwikkelaar die in 1995 is opgericht. Dit in Edmonton waar het nu nog steeds gevestigd zit (HQ). Het bedrijf is opgericht door de toen der tijd net afgestudeerden als M.D. (Doctor of Medicine) Greg Zeschuk, Ray Muzyka en Augustine Yip, de laatste genoemde heeft het team in 1997 verlaten. Ze zijn voornamelijk gespecialiseerd in het maken van role-playing games. Dit van zowel bestaande games zoals Star Wars waar op voortborduurt wordt als nieuwe ideeën zoals Mass Effect en Dragons Age. Het bedrijf is vanaf 2008 in handen van Electronic Arts.

Lees meer over (EA) Bioware op de officiële pagina.

maxis

Maxis is in 1987 opgericht als Maxis Software, dit werd gedaan om het spel Simcity te publiceren op de PC. Later werden ze bekend met The Sims serie. In 2008 werd een nieuw concept geïntroduceerd, Spore. De speler begint op het niveau van een cel en ontwikkeld zijn vorm van leven naar de glorie. Er zullen vele afslagen in de evolutie moeten genomen, de speler bepaald welke en hoe het aard van het beestje uiteindelijk zal worden. EA Maxis is tevens de vervanger van EA Play, sinds de reorganisatie in 2011.

Op de pagina van Maxis zelf kun je meer over dit onderwerp lezen.

Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Algemene Kwaliteit
Technische Kwaliteit
Audio Gerelateerde Kwaliteit
Uitgebrachte Games
Innovatie