Industrie
Je Leest nu
Nintendo
0
Review

Nintendo

door 26 augustus, 2012
Score
Onze Score
Bezoekers Score
Beoordeel
Algemene Kwaliteit
9.5
8.7
Technische Kwaliteit
8.5
7.7
Audio Gerelateerde Kwaliteit
9.0
8.7
Uitgebrachte Games
9.0
9.7
Innovatie
9.5
9.3
9.1
Onze Score
8.8
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

Wie het over Nintendo heeft zal het al gauw over Pokemon of nog eerder Mario hebben. Voordat Nintendo een gamebedrijf werd heeft het eerst zijn geluk in een andere hoek gezocht. Het bedrijf begon in 1889 met het produceren van spelkaarten, een kaartenspel genaamd Hanafuda. Een befaamd spel in het oude Japan dat al in de 16e eeuw werd gespeeld.Door restricties van de Japanse overheid (in de tijd van Shoguns) was het spel niet meer zo populair toen Nintendo een nieuwe poging waagde om het voor het publiek te publiceren. Het gokspel bleef lang aan de grond, het werd pas populair toen de Yakuza het spel ging gebruiken voor hun gokpraktijken. De Yakuza is een georganiseerde criminele organisatie die internationaal actief is. Je zou dus kunnen zeggen dat Nintendo groot is geworden door criminaliteit. Gek genoeg wordt hier zeer weinig over gesproken. Vanwege het succes organiseerde Nintendo ook toernooien genaamd de Nintendo Cup.

Hotel, Taxi en Tv?

Jaren gingen voorbij en het werd een heus familie bedrijf. De kleinzoon van de oprichter van Nintendo Hiroshi Yamauchi zocht in 1956 contact met de grootste Amerikaanse kaartenproducent, het feit dat het kantoor van de Amerikanen erg klein was zette hem aan het denken. Hij zag de beperkingen en verkreeg rechten van Walt Disney om Disney figuren te gebruiken op zijn kaarten, dit om meer kaarten te verkopen. Zeven jaar daarna besloot hij ook om de naam te veranderen, dit werd de naam zoals wij die vandaag de dag kennen. Naast de verandering van naam werd er ook geëxperimenteerd met nieuwe ideeën. In vijf jaar tijd, dus van 1963 tot en met 1968, begon Nintendo een taxi bedrijf, televisie zender, horeca gelegenheid en een zogenaamd love hotel, een hotel waar je kort kunt verblijven voor intiem contact met een vrouw of man. Dit laatste is een bladzijde uit het boek van Nintendo waar weinig over te vinden is, misschien ook wel beter. Alle concepten zijn op den duur geflopt. Zelfs het kaartenspel viel financieel als een kaartenhuis in elkaar, Nintendo moest met iets nieuws komen.

Succes en de afgrond

Nintendo bleef in de entertainment en werd eind jaren zestig een speelgoed bedrijf. Zo ontwikkelde het de Ultra Hand, een product die ze later in het WiiWare spel Grill-Off with Ultra Hand! stopten. De maker van dit product was Gunpei Yokoi ((横井 軍平). Hij mocht na deze uitvinding werken voor de Nintendo Games afdeling als ontwikkelaar, hier vergezelde hij Genyo Takeda ((竹田 玄洋). Nintendo kon maar lastig zijn draai vinden in de speelgoedindustrie en bleef achter op de concurrentie. Het bedrijf ontwikkelde eind jaren zestig, begin jaren zeventig hun eerste ‘game’. Dit waren lichtpistolen voor arcade systemen. In deze lijn gingen ze verder en kwamen in 1973 op de proppen met de Laser Clay Shooting System, ontwikkeld door Gunpei Yokoi. Vanwege de oliecrisis in 1973 had het op geen slechter moment kunnen verschijnen want het succesvolle product zorgde bijna tot het faillissement van Nintendo. Een aanpassing van het product, een goedkopere versie heeft Nintendo van de afgrond gered.

…intiem contact met een vrouw of man

[hero heading=”Eerste spelcomputer”]Een jaar later in 1974 kocht Nintendo de distributierechten van de Magnavox Odyssey, de eerste commerciële spelcomputer of anders gezegd console. Pas in 1977 begon het met het ontwikkelen van hun eigen hardware. De eerste console uit de fabriek van Nintendo was de Color TV Game, hiervan verschenen vier versies. Uiteindelijk zijn er zo’n drie miljoen exemplaren verkocht, in WarioWare: Smooth Moves voor de Wii is het een minigame. In 1980 (voorheen al wel meegewerkt aan het ontwerp van de eerste console) kwam er een toen nog jonge Shigeru Miyamoto ((宮本 茂) bij het bedrijf werken die als ontwerper aan de slag ging. De jaren voordat Miyamoto zijn stempel kon gaan drukken heeft Nintendo zich in de Arcade industrie gestort. Echt succes kwam er toen Donkey Kong in 1981 in de arcade hallen verscheen, een ontwerp van Shigeru Miyamoto. Met verscheidende ports naar de andere consoles van die tijd zoals de Atari 2600 en ColecoVision kreeg Nintendo een hoop geld in handen. Wat ze toen nog niet wisten is dat hun grootse en meest bekende personage al bestond, Jumpman of zoals we hem vandaag kennen, Mario. Het kleine loodgietertje zou uitgroeien tot een waar symbool voor de game-industrie.[/hero]

Nintendo Entertainment System

De jaren dat het wat beter ging met Nintendo heeft het bedrijf een hoop nieuwe ideeën werkelijkheid gemaakt. In het jaar 1980 verscheen er Powerade een gameserie die op meerdere platvormen te spelen was, Gunpei Yokoi was verantwoordelijk voor dit product. Drie jaar later verscheen de Nintendo Entertainment System, afgekort ook wel de NES. Deze console die in Japan bekend stond als de Family Computer was het eerste echte podium waar Mario zijn stempel ging drukken, dit was met de release van Super Mario Bros., één van de meest memorabele en best verkochte games uit de geschiedenis.

Game Boy tijdperk

Nintendo had de smaak te pakken en Gunpei Yokoi ontwikkelde eind jaren tachtig de Game Boy. Een icoon dat jaren lang een groot succes bleef. Met de blauwdruk in huis ging Nintendo opzoek naar verbeteringen voor de Game Boy. Zo verscheen er een dockings-systeem met vergrootglas, een Pocket edite wat een afgeslankte versie was en uiteindelijk verscheen de Game Boy Color.

Geflopte Console

Het was niet één en al pret voor Nintendo want in het jaar 1995 verscheen er de Virtual Boy. Een console dat 3d beelden moest tonen d.m.v. parallax. Dit houdt simpel gezegd in dat hoe dichter bij een object is des te duidelijker het wordt, voor objecten die ver weg zijn geldt het tegenovergestelde. Stilletjes heeft Nintendo dit product van de markt gehaald omdat het slecht -verkocht en ontvangen werd. Gunpei Yokoi verliet ook het bedrijf na vele jaren dienst en succes.

Concurrentie

Met nieuwe tegenstanders op de markt, namelijk Sony en SEGA moest Nintendo met iets nieuws komen. Dit probeerden ze met de Nintendo 64. Een console dat in 1996 uitkwam en een heuse multi-player optie bevatte voor maar liefst vier spelers tegelijk. Ook was de analoge stick, of ook wel de knuppel onder gamers op de controller van de Nintendo 64 aanwezig. De beelden waren uiteraard 3D, en hier heeft Nintendo optimaal gebruik van gemaakt.

Millennium, Wii en verder

Toen een nieuw millennium aanbrak kwam het Japanse concern als eerste met de wat mislukte Nintendo GameCube. Het moest de strijd aangaan met de Dreamcast, PlayStation 2 en de eerste Xbox. Het liep al gauw slecht af voor de GameCube die geen Dvd-speler bevatte en veel minder opties had dan de concurrentie. Ook kon het niet goed mee met de online wensen die gamers hadden rond die tijd. Technisch kon de console van Nintendo niet mee komen, deze beperking heeft uiteindelijk tot de ondergang geleid. In 2006 kwam Nintendo met de opvolger, de Wii. Een apparaat wat het motion-gaming ingang heeft gezegd. Dit in tegenstelling tot de EyeToy voor de PlayStation 2 die ook op deze weg wandelde, echter zonder doorslaggevend succes. Na het succes van de Wii die het voornamelijk van de gameplay moest hebben kwam Nintendo met hetzelfde concept, dit in de zin van dat gameplay hoog in het vaandel staat. Dit was alweer de achtste generatie consoles, het ging natuurlijk om de Wii U.

Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Algemene Kwaliteit
Technische Kwaliteit
Audio Gerelateerde Kwaliteit
Uitgebrachte Games
Innovatie