Industrie
Je Leest nu
Rockstar Games
2

Rockstar Games

door Rick de Vries25 augustus, 2012
Score
Bezoekers Score
Beoordeel
Algemene Kwaliteit
6.6
Technische Kwaliteit
8.9
Audio Gerelateerde Kwaliteit
9.6
Uitgebrachte Games
9.8
Innovatie
8.8
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

De valse doorbraak

Net zoals elke succesvolle uitgever is er een game die het verschil heeft gemaakt. Bij Rockstar Games was dit het geval met de eerste Grand Theft Auto in 1997? Op de dag van vandaag zouden we zeggen van wel, alleen in die tijd was het een degelijke game, niets meer of minder.  Er volgde een uitbreiding die opnieuw zeer degelijk was, dat proces werd herhaald en toen kwam Grand Theft Auto 2 in 1999 uit.

Grand Theft Auto 2 werd warm onthaald en is zelfs uitgeroepen tot beste actie game van dat jaar in Duitsland. Echter was de game ontwikkeld door DMA Design dat in 1988 opgericht is. Het bedrijf was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de eerste twee GTA games waarna het werd overgenomen door Rockstar Games (feitelijk Take-Two Interactive). Dit was in het jaar 1999, en om die reden spreken wij dan ook nog niet echt van een doorbraak voor Rockstar Games al was er wel degelijk succes. De overgenomen studio ging pas vanaf 2002 door het leven als Rockstar North. Uiteindelijk is het tot één van de meest invloedrijke studio’s ter wereld uitgegroeid.

Na games zoals Earthworm Jim 3D, Midnight Club: Street Racing, Smuggler’s Run en Max Payne had Rockstar Games een behoorlijke lijst met toptitels. Echter was er opnieuw sprake van ontwikkeling buitenshuis, Rockstar Games was slechts de (gedeelde) uitgever.

Uiteindelijk is het tot één van de meest invloedrijke studio’s ter wereld uitgegroeid.

In 2001 vinden wij pas dat Rockstar echt van een doorbraak mag spreken met Grand Theft Auto III. Dit door de betrokkenheid van Dan Houser die één van de schrijvers was en de betrokkenheid van het begin (dit in tegenstelling tot deel 2). Erg strikt genomen is de game uitgebracht onder de studio DMA Design, alleen op zowel geestelijk als wettelijk niveau was Rockstar Games wel degelijk de eigenaar. Een jaar later werd naam van de studio naar Rockstar North veranderd.

Filosofie achter Rockstar Games

Dan Houser heeft eens laten blijken hoe hij Rockstar Games in het gameklimaat ziet. Hij heeft expliciet aangegeven het willen vermijden van het first-person shooter genre (Max Payne 3 komt het meeste in de buurt maar maakt gebruik van unieke aspecten die los staan van het verhaal). Het is voor Rockstar Games erg belangrijk dat ze hun eigen koers blijven volgen en het kopiëren van andere bedrijven is helemaal uit den boze.

Het maken van nieuwe genres zoals te zien is in GTA is een volgens Houser een perfect voorbeeld. Het succes zou voortkomen doordat er niet gelet wordt op het maken van winst. Ze maken games die ze zelf willen spelen, met dat in het achterhoofd gaat Rockstar Games er van uit dat de games wel zullen verkopen.

Memorabele games

Elke studio heeft wel een paar games in haar portofolio. Echter kunnen er maar weinig zeggen dat ook al die games ontzettend goed en succesvol zijn, Rockstar Games is daar één van. Hieronder staan wat successen van Rockstar Games. Dit is een vrij globale benadering en geen review of diepgaand artikel, het gaat uiteindelijk om Rockstar Games zelf. We hebben er vijf gekozen. Games als Manhunt, Bully en The Warriors willen we nog wel apart benoemen en zijn we niet vergeten. De games zijn onderverdeeld in tabbladen om het overzichtelijk te houden.

Naar alle waarschijnlijkheid het meeste bekende product van Rockstar Games. Van origine is het geen Rockstar Games Product maar een creatie van David Jones de oprichter van DMA Design, die het vermoedelijk weer van de film Grand Theft Auto (Ron Howard) overgenomen heeft (het concept).

Vanaf Grand Theft Auto III spreken we ook echt van een Rockstar Games productie. In het tweede leven van GTA hebben de broertjes Sam en Dan Houser hun fantasie erop los gelaten. Zachary Clarke die vaak niet genoemd wordt heeft ook een rol van betekenis als Game Designer gespeeld.

Het spelprincipe is ogenschijnlijk simpel. De speler stapt in de schoenen van een (soort) crimineel die in een grote stad wordt vrijgelaten. Als individu krijg je opdrachten die je aanzien vergroten en zo beter op de (criminele) kaart zetten. Om de vrijheid heen zit een diepgaand verhaal die je meeslepen naar de donkerste plekken van de stad. Dit in auto’s, vliegtuigen of helikopters met handgeweren, messen of automatische wapens de keuze is aan de speler. Het belangrijkste aspect is de vrijheid in spel. Missies kunnen op elk gekozen moment gespeeld. Ga je liever eerst de stad onveilig maken? De keuze is aan jou.

Opnieuw net als GTA word er gebruik gemaakt van het open-wereld principe. De Midnight Club serie is een race serie dat vanaf het jaar 2000 ontwikkeld wordt. Het opvallende aan de serie is het stijltje dat wat donker en urban over komt, het gaat hier dan ook om straatraces. De plaatsen waar de speler door heen komt zijn onder andere New York, Parijs, Tokio en San Diego. Elke game uit de serie scoort ongeveer een 8.

De eerste twee delen zijn niet door Rockstar ontwikkeld maar door Remedy Entertainment (bekend van Alan Wake en Futuremark). Het laatste deel Max Payne 3 is wel door Rockstar Games ontwikkeld. Dan Houser is grotendeel verantwoordelijk voor het verhaal van het laatste deel. Eerdere delen werden geschreven door Sam Lake.

De agent uit New York Max Payne neemt het recht in eigen handen en gaat achter de verantwoordelijken aan die zijn vrouw en zoon hebben vermoord. Tijdens zijn reis krijgt hij bondgenoten en komt hij in heftige vuurgevechten. Deze gevechten worden gekenmerkt door bullet time. Het vertragen van de tijd voor Max zodat de speler gemakkelijker de vijanden kan omleggen.

De Red Dead serie bestaat uit twee games Red Dead Revolver en Red Dead Redemption. De eerst genoemde was eigenlijk een idee van Capcom alleen werd de productie in 2002 stopgezet. Rockstar Games heeft de game gekocht en is er mee door gegaan. De Red Dead serie is een western third-person shooter dat zich in het eerste deel rond 1880 afspeelt. Het tweede deel Red Dead Redemption speelt zich grotendeels af in 1911. Erg zwart wit kunnen we zeggen dat het om een Western GTA gaat. Al doen we hiermee de serie te kort.

Een game die opnieuw niet ontwikkeld is door Rockstar Games maar door een externe partij. Team Bondi heeft onder toezicht van Rockstar Leeds de game ontwikkeld. Rockstar Games was slechts de uitgever in dit verhaal.

L.A. Noire is een speciaal geval omdat  de focus erg op het verhaal ligt. Er zitten vuurgevechten, achtervolgingen met auto’s en nog meer bekende game elementen. Alleen het gaat ergens anders om!

Als speler kruip je in het lichaam van Cole Phelps een detective die werkzaam is bij een politie departement in, hoe kan het ook anders, Los Angeles. Als speler ga je opzoek naar aanwijzingen en met het uiteindelijke doel van het vinden van de mogelijk moordenaar. Dit doe je op het plaats delict maar je gaat ook letterlijk de sporen achterna. Het sterke punt en misschien ook wel weer de zwakke is het communicatieve element. Tijdens het zoeken naar sporen moet je ook echt mensen verhoren om te kijken of ze misschien iets gezien hebben. Alleen het kan zijn dat je al met de moordenaar praat of dat het persoon uit angst liegt. Hoe moet je dat zien als speler? Hiervoor hebben ze echte gezichten opgenomen en de gelaatsuitdrukkingen verwerkt in het spel. Op deze manier moet jij als speler kijken of iemand liegt. Hiervoor kun je eerdere bewijsstukken gebruiken. Dit alles speelt rond zich af rond 1940 en 1950 wat interessante elementen in de sfeer en opvattingen met zich mee neemt.

Recensies en is het een game?

De game is goed ontvangen en kent goede recensies. Wij bij Gamemind hebben zeker van deze game genoten. Echter was er wel wat kritiek of dit nog wel een game was. Dit is een interpretatie van de definitie videogame. Onze stelling hierin is als volgt: zou je de game als film kunnen kijken en net zoveel plezier kunnen beleven? Wij denken van niet en daarom is dit voor ons een game.

Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Algemene Kwaliteit
Technische Kwaliteit
Audio Gerelateerde Kwaliteit
Uitgebrachte Games
Innovatie