Industrie
Je Leest nu
Ubisoft
0

Ubisoft

door Rick de Vries25 augustus, 2012
Score
Bezoekers Score
Beoordeel
Algemene Kwaliteit
8.0
Technische Kwaliteit
6.7
Audio Gerelateerde Kwaliteit
6.6
Uitgebrachte Games
7.5
Innovatie
3.3
Bezoekers Score
Je hebt een beoordeling gegeven

Ubisoft door de jaren heen

Na de oprichting van Ubisoft door de vijf broers Guillemot in 1986 besloot Yves Guillemot (tevens de CEO) dat het tijd was voor contracten met distributeurs. Uiteindelijk kwam hij uit bij Electronic Arts, Sierra On-Line en MicroProse. Na een aantal jaar op nationaal gewerkt te hebben besloot Ubisoft om het een internationaal bedrijf te maken. Grote gebieden zoals de Verenigde Staten, Duitsland en het Britse koningsrijk stonden klaar om veroverd te worden.

In het begin van de jaren 90 werd er een nieuwe studio geopend. Deze vestiging in Montreal werd officieel geopend op 1994 en werd enkele jaren laten het hoofdkwartier. Toen Ubisoft echt een internationaal bedrijf werd (in 1996) werden er nog twee studio’s geopend. Dit in Shanghai en in het eigenland wat vandaag de dag de grootste is, Montreal.

Overnames en nieuwe titels

Het nieuwe millennium begon goed voor Ubisoft door het verkrijgen van de studio Red Storm Entertainment (bekend van de Tom Clancy serie). Een jaar later was het opnieuw raak met Blue Byte Software, deze studio had al tien jaar aan ervaring en verscheidende games ontwikkeld waaronder de allereerste Settlers in 1993 (later werd hier ook de Anno serie gemaakt). Een maand later kreeg Ubisoft nog meer!

Dit keer verkreeg de studio een divisie (entertainment) van The Learning Company. Met deze slimme zet kreeg Ubisoft de rechten van Myst en Prince of Persia in handen. Rond het einde van dat jaar, om precies te zijn oktober nam Ubisoft Gamebusters over. Dit is waarschijnlijk één van de beste jaren van Ubisoft geweest, en heeft zeker grote invloed gehad op de koers die Ubisoft heeft genomen.

Feit: Eind 2004 kocht Electronic Arts 19,9% van het bedrijf, Ubisoft heeft deze actie van EA als vijandig bestempeld. De broers Guillemot bezitten 22,8%.

Online games

Rond het jaar 2000 legde Ubisoft de focus erg op online games. Uru: Ages Beyond Myst en The Matrix Online werden ontwikkeld en er werd een speciale online divisie geopend (ubi.com). In 2004 trokken ze de stekker er alweer uit. Een week later werd Wolfpack studio’s overgenomen, de ontwikkelaar van de (gratis) MMORPG Shadowbane, hiervan was Ubisoft al de uitgever.

Uplay

Tijdens de release van Assassin’s Creed II in het jaar 2009 werd iets nieuws gelanceerd. Het Uplay netwerk was een nieuwe manier om spelers met andere gamers te verbinden. Dit kon zijn d.m.v. Actions (achievements) in Uplay games. “The more you play, the more free goods you will be able to have’ (des te meer je speelt des te meer dingen er vrijgespeeld worden). ” Yves Guillemot, CEO Ubisoft.

Over de Auteur
Profile photo of Rick de Vries
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Algemene Kwaliteit
Technische Kwaliteit
Audio Gerelateerde Kwaliteit
Uitgebrachte Games
Innovatie