Regina Spektor – What We Saw From Cheap Seats
Het proberen van nieuwe dingen in de muziek. Het af en toe nonchalant om gaan met de muziek past erg goed vanwege de timing.
Het te ver willen gaan met vernieuwen.
Regina Spektor is een artieste uit het koude Rusland. Van een doorbraak in Nederland is geen sprake,veel verder dan in een Reclame voor een bekend chocolade merk is ze niet gekomen! Dat zegt natuurlijk nog niets. Haar nummers zijn een mengelmoes van alles. Zowel in muzikale zin van de teksten als instrumentaal. Het overheersende in de muziek is natuurlijk haar stem, maar haar piano doet niet veel onder in zijn totaliteit! De lage octaven op de piano zijn kenmerkend in nummer zoals How.
Een bijzonder maar goed album dat je af en toe opnieuw laat luisteren.
Zoals al eerder vermeld is het een mengelmoesje van verscheidende stijlen. Op dit album wordt er hevig gemixt. Het zijn niet altijd dingen die je meteen verwacht. In het nummer All The Rowboats is er een plastic (beatbox) bas toegevoegd, dit zou je kunnen typeren als Hiphop. De piano lijn daarentegen is weer erg alternatief! De manier van zingen is verwant aan rappen en op de achtergrond is een koor met ontzettend veel galm.
De teksten zijn erg abstract. Het is niet een directe gebeurtenis, maar meer een beschrijven. Al wil dit erg verschillen per nummer. Een exacte beschrijven is er vanwege de dubieuze loop in de teksten niet echt. Tijdens het luisteren vraag ik mezelf meerdere keren af of dit genialiteit of pure waanzin is.
[hero heading=”Conclusie” tagline=”Een verdiende 8!”]
Regina Spektor zoekt telkens de grenzen op. Een genre benoemen is maar lastig! Wat ik wel te weten ben gekomen is dat deze dame erg veel lef heeft, al zijn er maar drie nieuwe nummer op het album! Misschien is dat dan ook wel lef. Af en toe afgrijselijk de mist in gaan met het nummer Open en dan toch blijven luisteren! Nee, dat kunnen er maar weinig bij mij. Een bijzonder maar goed album die je af en toe opnieuw laat luisteren. Een verdiende 8.
[/hero]
Laat een reactie achter