Nieuws
Je Leest nu
Shadow of Mordor zou onderdelen uit Assassins Creed II gebruiken
0

Shadow of Mordor zou onderdelen uit Assassins Creed II gebruiken

door Rick de Vries24 januari, 2014

De aankomende game Middle-earth: Shadow of Mordor, die zich afspeelt in het Lord of the Rings universum van J.R.R. Tolkien, zou onderdelen bevatten die eerder in Assassins Creed II te zien waren. Dit laat animatiemaker Charles Randal weten die destijds de animaties van Assassins Creed II maakte. Randal tweette na het zien van de gisteren vrijgegeven beelden van  Middle-Earth: Shadow of Mordor. Zo vroeg hij zich af hoe er code en assets in de aankomende game van Warner Bros zijn gekomen. Later reageerde Eric Martel, de lead AI programmeur, kortstondig. Elementen zoals de ‘lucht aanval’ of anders gezegd ‘air assassination’ en klimanimaties lijken op de animaties uit Assassins Creed II. Gaat het hier om een kopie van de animatie en code? Hierboven kun je de originele beelden van Middle-Earth: Shadow of Mordor zien.

Uiteraard heeft Gamemind gekeken naar de mogelijkheid tot kopiëren. De beelden spreken voor zich en het lijkt erg op een Assassins Creed game. Echter zou je ook kunnen stellen dat een Prince of Persia ook lijkt op Assassins Creed en zo kun je Assassins Creed II ook naast Shadow of Mordor leggen. Het verschil is wel dat de eerste twee games uitgegeven zijn door Ubisoft, beide hebben wel net zoals Shadow of Morder een andere game engine.

Om een heel complex verhaal te vermijden, even basaal de feiten van beide games:

  • Middle-earth: Shadow of Mordor maakt gebruikt van de Lithtech engine. Assassins Creed II maakt gebruik van de Anvil Engine (latere Prince of Persia games maakten hier ook gebruik van, voor de scherpe lezer).
  • Uitgevers zijn Ubisoft met Assassins Creed en Warner Bros met Middle-earth: Shadow of Mordor.
  • Beide games maken mogelijk gebruik van Havok Physics.

De games draaien op een andere engine waarvan de laatste versies gebruik maken van Havok. Hierbij nemen we aan dat LithTech Jupiter EX, de laatste LithTech engine, ook nu nog gebruik maakt van Havok. Indien dit het geval is zou het kopiëren van bewegingen of animaties uit Assassins Creed II in de praktijk kunnen en dus hetzelfde kunnen zijn als in de bovenstaande trailer.

Nu is het de vraag in hoeverre de animatie gelijk is aan Assassins Creed II. Je zou zelfs zover kunnen gaan dat de speciale modus waarmee je een andere dimensie ingaat, zoals in de trailer te zien is, een verkapte ‘eagle vision’ uit Assassins Creed is. Verdere analyse of inzicht in de code kan pas uitwijzen of het gaat om hergebruik van code, wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn. De erkenning hiervoor zou wel op zijn plaats zijn, mits het bovenstaande waar is en er niet iets zoals een licentie is gekocht door Warner Bros. Interactive Entertainment. Hieronder kun je zelf even terugkijken naar Assassins Creed II en Shadow of Mordor beelden

Over de Auteur
Rick de Vries
Rick is de hoofdredacteur bij Gamemind en geniet van een absolute macht. Hij is opzoek naar de gedachten achter games en wat de invloed er van is. Deze passie beïnvloed zijn dagelijkse kijk op het leven en hij is er continue mee bezig. Naast games is hij geïnteresseerd in innovatieve ideeën, psychologie, sociologie en het luisteren en maken van muziek.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.